Monday, 15 January 2018

Αφορισμοί του Πατάντζαλι Μέρος Γ’- Σούτρας 30-41

Μεταφορά σε γραπτό λόγο: Αρετή Ζανέττου
Διόρθωση/δαχτυλογράφηση: Μαριλένα Ιορδάνου 

 
1.30 Τα εμπόδια είναι τα εξής εννιά : σωματική αδυναμία, νοητική αδυναμία, αμφιβολία, αδιαφορία, μαλθακότητα, προσκόλληση στα αχρείαστα, αυταπάτες, αδυναμία λόγω κάρμα, αδυναμία μονιμότητας.
1.31 Τα παραπάνω εμπόδια θα φέρουν 1. Σωματικές και νοητικές αρρώστιες 2. θλίψη 3. υπερένταση  4. Ασταθή αναπνοή
1.32 για να μην μας καταβάλουν τα παραπάνω εμπόδια και τα αποτελέσματα τους, ο νους πρέπει να μάθει να συγκεντρώνεται σε ένα σημείο.
1.33 για να γίνει αυτό πρέπει ο νους να καθαρίσει από τις συναναστροφές ώστε να μην μας επηρεάζουν οι άλλοι: να κρατάμε κοντά μας τους χαρούμενος, να συμπαραστεκόμαστε σε  αυτούς που υποφέρουν, να θαυμάζουμε τους καλούς και να αδιαφορούμε για τους κακούς.
1.34 Ο νους κατευνάζει όταν συγκεντρωθούμε στην πράνα που κινείται με την αναπνοή και ειδικά την εκπνοή μέχρι να μην θέλουμε να αναπνέουμε.
1.35 ο νους σταθεροποιείται όταν συγκεντρωθούμε στις εσωτερικές αισθήσεις
1.36 ή στο εσωτερικό φως
1.37 ή στον καθαρό Εαυτό χωρίς καμία επιθυμία
1.38 ή σε καθοδηγημένα όνειρα
1.39 ή στον κέντρο της αγάπης
1.40 έτσι ο νους πειθαρχεί και στα μεγάλα και στα μικρά και μέσα από το μικρόκοσμο μαθαίνει το μακρόκοσμο
1.41 Έτσι τα νοητικά κύματα μειώνονται και ο νους γίνεται κρύσταλλο που παίρνει αμέσως την ποιότητα εκείνου στο οποίο συγκεντρώνεται , έτσι η απορρόφηση είναι εφικτή.



1.30 Τα εμπόδια είναι τα εξής εννιά : σωματική αδυναμία, νοητική αδυναμία, αμφιβολία, αδιαφορία, μαλθακότητα, προσκόλληση στα αχρείαστα, αυταπάτες, αδυναμία λόγω κάρμα, αδυναμία μονιμότητας.

Ξεκινάει ο Πατάντζαλι από τη 30η σούτρα να εξηγεί ποια είναι τα εμπόδια που εμποδίζουν την ψυχή να ενωθεί με την πηγή.

Σωματική αδυναμία
Όταν υπάρχει σωματική αδυναμία που σημαίνει πως εσύ θέλεις αλλά το σώμα είναι άρρωστο, πονάει και έτσι όλοι οι ενέργεια πάει στο σώμα και δεν υπάρχει χρόνος να ασχοληθείς με τίποτα άλλο εκτός από την υγεία σου.

Νοητική αδυναμία
Δεν σημαίνει πάντα να παρασύρεσαι στη κακία λόγω χαζομάρας. "Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών έστιν η βασιλεία των ουρανών". Η πολύ γνώση και εξυπνάδα εμπεριέχει το κίνδυνο να επιφέρει την αλαζονεία με επακόλουθο να μεγαλώσει το εγώ και να κάνει το νου να νομίζει πως είναι παντοδύναμος.
Νοητική αδυναμία είναι να θέλεις πάντα λογική εξήγηση για όσα συμβαίνουν στη πνευματικότητα και όταν δεν μπορεί ο νους να τα αντιληφθεί τότε να επιλέγει να τα απορρίψει. Η λογική και ο νους έχει να κάνει με το γήινο πεδίο.

Αμφιβολία
Η αμφιβολία είναι ύπουλη γιατί μερικές φορές δεν είναι και τόσο φανερή -μπορεί απλά να βρίσκεται στο πίσω μέρος του μυαλού. Δεν γίνεται απορρόφηση όταν υπάρχει αμφιβολία γιατί η αμφιβολία είναι του εγώ. Η ψυχή ξέρει.
Η αμφιβολία είναι, επίσης, ένας τρόπος να αρχίσεις να ψάχνεσαι αλλά από ένα σημείο και μετά θα πρέπει να φύγει.

Αδιαφορία
Η αδιαφορία δεν είναι μόνο το πρώιμο στάδιο του απλά δεν σε νοιάζει. Μπορεί η αδιαφορία να έρθει και μετά την αμφιβολία, να αμφιβάλλεις , να ψάξεις και μετά να αδιαφορήσεις γιατί δεν θέλεις την αυτοκυριαρχία που επιβάλλεται στα πνευματικά. 

Μαλθακότητα
Είναι η πιο παθητική ποιότητα και μεταφράζεται σαν αναβλητικότητα. Προσοχή στην αναβλητικότητα όχι μόνο στα πνευματικά αλλά και στα καθημερινά γιατί οι προγραμματισμοί δουλεύουν χωρίς την άδεια μας.

Προσκόλληση στα αχρείαστα
Όταν ο Πατάντζαλι λέει αχρείαστα εννοεί όχι μόνο τα υλικά αλλά οτιδήποτε που έχει σχέση με την επιβίωση, ευχαρίστηση και εξουσία (που είναι τα τρία πρώτα τσάκρα). Στην πνευματικότητα προχωρούμε όσο μας αφήνουν οι προσκολλήσεις μας.

Αυταπάτες
Το dharma μας ως ενσαρκωμένοι , είναι να ζούμε το εδώ και τώρα και όχι σε άλλες διαστάσεις ή άλλες ζωές. Δεν πρέπει να αναλωνόμαστε σε συμβάντα από προηγούμενες ζωές γιατί είμαστε εδώ στην παρούσα διάσταση για να βιώσουμε την ύλη. Αν χρειάζεται να ξέρουμε κάτι από άλλες διαστάσεις ή ζωές τότε η ψυχή θα σου το αποκαλύψει. Άρα βιώνουμε το διαλογισμό ή τον εαυτό στο τώρα. Να είσαι στο κατάλληλο περιβάλλον, να κάνεις τα κατάλληλα πράγματα, την κατάλληλη στιγμή.

Αδυναμία λόγω κάρματος
Αν δεν δουλεύεις με επιθυμία να ακολουθήσεις το dharma σου θα δημιουργείς συνέχεια κάρμα που θα σε εμποδίζει να ενωθείς με τον εαυτό. Καρμικά δεν σου επιτρέπεται να ενωθείς με τον εαυτό γιατί πρέπει να βιώσεις την αυταπάτη της ζωής και την ψευδαίσθηση του διαχωρισμού για να κάψεις το κάρμα σου.

Αδυναμία μονιμότητας
Αδυναμία για σταθερή ανέλιξη στα πνευματικά. Μια ανεβαίνω, μια πέφτω. Προσοχή στο να μπλέκουμε συστήματα γιατί είναι ένας τρόπος να επιφέρουμε αδυναμία μονιμότητας χωρίς να ξέρουμε γιατί. Βιώνουμε ένα σύστημα στο μέγιστο του και το πάμε ως το τέλος.


1.31 Τα παραπάνω εμπόδια θα φέρουν 1. Σωματικές και νοητικές αρρώστιες 2. θλίψη 3. υπερένταση  4. Ασταθή αναπνοή

Οι επόμενες σούτρας μιλάνε για τις αρρώστιες που φέρνει η πνευματική αδυναμία και την δύναμη της ευθυγράμμισης των τριών πρώτων σωμάτων. Όταν το σώμα, τα συναισθήματα και ο νους δεν είναι ευθυγραμμισμένα πρώτα μεταξύ τους και μετά με το πνεύμα τότε θα έρθουν οι σωματικές και νοητικές αρρώστιες, η θλίψη, η υπερένταση και ασταθή αναπνοή.

1.32 για να μην μας καταβάλουν τα παραπάνω εμπόδια και τα αποτελέσματα τους, ο νους πρέπει να μάθει να συγκεντρώνεται σε ένα σημείο.

Ο Πατάντζαλι λέει για να μη μας καταβάλουν τα πιο πάνω εμπόδια και τα αποτελέσματά του θα πρέπει να μάθει ο νους να συγκεντρώνεται σε ένα σημείο. Μας δίνει πρακτική στη ζωή και πρακτική διαλογισμού. Με αυτές τις δυο πρακτικές μπορούμε να καταπολεμήσουμε τα εμπόδια και να φτάσουμε, έστω και στιγμιαία, στην ένωση με τη πηγή μας, διαγράφοντας έτσι παλιούς προγραμματισμούς και αντικαθιστώντας τους με καινούργιους, χρήσιμους. Η πρακτική στη ζωή είναι να συνειδητοποιήσουμε τα εμπόδια και να ελέγξουμε ποια εμπόδια έχουμε. Αφού συνειδητοποιήσουμε τη θεωρία και ανακαλύψουμε τα εμπόδια μας προχωρούμε και στην πρακτική του διαλογισμού που είναι η συγκέντρωση του νου σε ένα σημείο.

Ερώτηση: Πως η συγκέντρωση σε ένα σημείο καταλύει τα νοητικά κύματα και τους προγραμματισμούς κάτι που είναι αποδεδειγμένο και από την επιστήμη;

Απαντήσεις:
-        Ευθυγράμμιση. Ευθυγραμμίζονται τα σώματα γιατί αναγκάζεσαι να ζεις στο τώρα. Μόλις ζήσεις το τώρα   γίνεται πιο εύκολη η ένωση με τη πηγή.
-        Με τη συγκέντρωση παράγεις νοητική ενέργεια, αυξάνεται το μαγνητικό σου πεδίο γιατί δεν σπαταλιέται στις χιλιάδες σκέψεις, οπότε μαζεύεις ενέργεια. Η ενέργεια αυτή θερμαίνει το νευρικό σύστημα και αυτή η θερμότητα καίει τεχνητά τους προγραμματισμούς ανεξαρτήτως αν το θέλουμε ή όχι.

Ο διαλογισμός είναι γυμναστική του ανώτερου νου. Είναι μια εκπαίδευση του νου να αποδυναμωθεί και να αναβαθμιστεί για να γίνει ενεργητικός αντί παθητικός και σταθερός αντί κινούμενος. Η σταθερότητα του ανώτερου νου φέρνει ενεργητικότητα, η κινητικότητα φέρνει παθητικότητα.



1.33 για να γίνει αυτό πρέπει ο νους να καθαρίσει από τις συναναστροφές ώστε να μην μας επηρεάζουν οι άλλοι: να κρατάμε κοντά μας τους χαρούμενος, να συμπαραστεκόμαστε σε  αυτούς που υποφέρουν, να θαυμάζουμε τους καλούς και να αδιαφορούμε για τους κακούς.

….


1.34 Ο νους κατευνάζει όταν συγκεντρωθούμε στην πράνα που κινείται με την αναπνοή και ειδικά την εκπνοή μέχρι να μην θέλουμε να αναπνέουμε.
1.35 ο νους σταθεροποιείται όταν συγκεντρωθούμε στις εσωτερικές αισθήσεις
1.36 ή στο εσωτερικό φως
1.37 ή στον καθαρό Εαυτό χωρίς καμία επιθυμία
1.38 ή σε καθοδηγημένα όνειρα
1.39 ή στον κέντρο της αγάπης

Από τη στιγμή που θέλουμε να διαλογιστούμε σε ένα σημείο πρέπει να αποφασίσουμε σε τι σημείο θα συγκεντρωθούμε.
Σημεία εστίασης:
·       Συγκέντρωση στην αναπνοή. Ο Πατάντζαλι συμβουλεύει η εκπνοή να παίρνει διπλάσιο χρόνο από την εκπνοή και η συγκέντρωση να είναι στην εκπνοή γιατί αυτό είναι σαν να αδειάζει ο νους.
·       Συγκέντρωση στις εσωτερικές αισθήσεις.
·       Συγκέντρωση στο εσωτερικό φως.
·       Συγκέντρωση στο καθαρό εαυτό.
·       Συγκέντρωση στο κέντρο της καρδιάς.

1.40 έτσι ο νους πειθαρχεί και στα μεγάλα και στα μικρά και μέσα από το μικρόκοσμο μαθαίνει το μακρόκοσμο
Με τη συγκέντρωση σε ένα σημείο, ο νους είναι πειθαρχημένος μέσα στο μικρόκοσμο του εαυτού του και έτσι μαθαίνει να είναι πειθαρχημένος και στο μακρόκοσμο, το σύμπαν. Μέσα από την έρευνα και την ανακάλυψη του εαυτού συνειδητοποιούμε το θαύμα όλου του κόσμου γιατί συγκεντρωθήκαμε σε ένα σημείο, ευθυγραμμιστήκαν τα σώματα, παράχθηκε ενέργεια και κάηκαν αυτά που μας εμποδίζουν να δούμε ποιοι πραγματικά είμαστε και τότε πετυχαίνουμε πραγματική αθανασία, ο μικρόκοσμος γίνεται μακρόκοσμος.


1.41 Έτσι τα νοητικά κύματα μειώνονται και ο νους γίνεται κρύσταλλο που παίρνει αμέσως την ποιότητα εκείνου στο οποίο συγκεντρώνεται , έτσι η απορρόφηση από την πηγή είναι εφικτή.

Πηγή είναι 3 πράγματα (Αγία Τριάδα):
1.     Ο δημιουργός, εκεί από όπου προήλθαμε. Ουράνιος Πατέρας.
2.     Πνεύμα. Το κομμάτι από την πηγή. Η καθαρή συνειδητότητα .
3.     Υιός. Ψυχή που είναι το ενσωματωμένο πνεύμα, δημιουργημένο από την Γήινη Μητέρα.


Η απορρόφηση δεν σημαίνει θάνατος. Αυτό προσπαθεί να μας πείσει το Εγώ γιατί τη στιγμή της απορρόφησης το εγώ πεθαίνει. Το εγώ επανέρχεται όμως μετά την απορρόφηση απλά πιο αδύναμο. Φανταστείτε το σαν μια σταγόνα λάδι που μπαίνει μέσα σε ένα ποτήρι νερό. Για μερικές στιγμές, η σταγόνα λάδι είναι μέσα στο νερό, είναι περιτριγυρισμένη από το νερό και χαμένη μέσα στο νερό. Σύντομα όμως, Θα διαχωριστεί από το νερό και θα βγει στην επιφάνεια. Έτσι και η ψυχή , την ώρα της απορρόφησης μπαίνει μέσα στην πηγή, και ύστερα από λίγο, ξαναγυρνά στην υλική της υπόσταση ξέχωρη από την πηγή. Η ένωση αυτή όμως την έχει εξελίξει , έχει καθαρίσει προγραμματισμούς και κάρμα , απλά γιατί η πηγή είναι πιο δυνατή και πιο καθαρή από την ατομική ψυχή. 



No comments:

Post a Comment

THE POWER OF REPETITION by Tasoula Charalampous

I am now commencing the fourth year of Hatha Yoga at Yoga Life.   Time flies.   I cannot begin to mention the benefits yoga has had on ...